Cicle de Tècnic de guia en el medi natural i de temps de lleure.

Aquest cicle formatiu és nou des del curs 21/22 i substitueix l’antic cicle formatiu LOGSE de Conducció d’activitats físicoesportives en el medi natural. Passa d’1 sol curs acadèmic a 2 cursos. El passat curs 21/22 fou el primer que es va impartir amb aquesta nova modalitat.

L’ESCOLA ARRELS OFEREIX EL CICLE FORMATIU EN UNA ZONA ESTRATÈGICA DE LA CATALUNYA CENTRAL.

El Solsonès és una comarca d’alt valor geogràfic en el sentit que disposa d’una rica i variada geomorfologia: Des dels prepirineus amb l’estació d’esquí del Port del Comte i de Tuixent La Vansa al nord fins a la frontera de les planícies lleidatanes, passant per dos embassaments al centre de comarca.

Es tracta d’una comarca molt extensa, escassament poblada i molt poc explotada des del punt de vista turísticoesportiu. És a la vegada una de les comarques amb més massa forestal de Catalunya, i disposa, a més, d’un conjunt ampli de recursos naturals que poden ser de l’interès de cicloturistes, aficionats al senderisme o a l’equitació, esquiadors, així com d’altres aficionats a la natura i a l’esport.

La proximitat al medi natural i a tots el recursos exposats fan que l’escola arrels estigui en el lloc ideal per realitzar aquest curs, ja que permet realitzar les sortides de formació amb el mínim de desplaçaments i amb la màxima qualitat de l’entorn.

El llistat de mòduls són els següents:

• Tècniques d’equitació
  • Guia eqüestre
  • Atenció a grups
  • Organització d’itineraris
  • Guia de muntanya baixa i mitjana
  • Guia de bicicleta
  • Activitats de temps de lleure
  • Tècniques de natació
  • Socorrisme en el medi natural
  • Guia en el medi natural aquàtic
  • Maniobres amb cordes
  • Formació i orientació laboral
  • Empresa i iniciativa emprenedora
  • Anglès tècnic
  • Síntesi
  • Formació en centres de treball

Un dels aspectes que més ens defineix és el treball pràctic, on intentem que els continguts s’assoleixin sempre treballant en projectes tant dins com fora de l’aula. Per tant, un 70% de la càrrega lectiva és de caràcter pràctic, ja sigui sobre la bicicleta, a la muntanya, sobre el cavall o realitzant qualsevol tipus de conducció o activitat.

Moltes d’aquestes activitats són de caràcter intensiu per tal d’incrementar-ne el coneixement, i això fa que degut a l’acumulació de càrrega horària, dos de cada tres dilluns del curs són de lliure disponibilitat per facilitar l’aprenentatge i el treball a casa dels alumnes.

Les activitats més destacades del cicle formatiu per a aquest curs són:

• Sortides als principals massissos de Catalunya, Montserrat, Montseny, Pedraforca… amb més de 40 sortides pràctiques d’entre 1 i 3 dies de BTT, conducció, seguretat i supervivència, i medi natural.
  • 1 mes de formació intensiva a la Cerdanya, on desenvoluparem el crèdit de Conducció de grups a cavall i atencions equines bàsiques
  • Sortides amb cadires de rodes, activitats per a invidents i guiatges amb persones amb discapacitat en col·laboració amb l’AMISOL, dins el marc del crèdit d’activitats per a persones amb discapacitats.
  • Activitats de col·laboració amb el Centre Sanitari del Solsonès, Centre de Ciència i Tecnologia Forestal de Catalunya, Amisol, Consell comarcal del Solsonès i empresaris del sector esportiu de la comarca.
  • Organització de Jornades esportives en el marc de la Marató de TV3.

Professorat del cicle:

ME

Marcel Espinal

Professional de muntanya. Amant de la neu i dels esports en el medi natural.
AZ

Francesc Azorín

Departament d'educació física
EB